Dat de instap A-serie wezenlijk lager kan worden geprijsd doordat het aluminium van de kasten op een andere wijze wordt geproduceerd is één belangrijk aspect. Maar wat met name de nieuwe A1 daar nog aan toe weet te voegen, is de eigenschap dat er ook zonder veel hifi kennis een heel goed eindresultaat kan worden bereikt. Het feest – want dat is het echt dit keer – begint al met bijzonder huiskamervriendelijke afmetingen. Want 39,62 cm hoog, 21,29 cm breed en 30,48 cm diep, zijn niet bepaald woonomgeving onvriendelijke maten. Doordat de klankmatige afstemming heel bewust niet te veel naar een kritisch gebied is geduwd, blijkt een mooie modale versterker uit het betere middensegment al prima geschikt om mee te starten. Een betere versterker kan en geeft ook meteen nog betere resultaten, maar het is geen vereiste meer. Let er alleen wel op dat het apparaat over een ‘gezond’ vermogen beschikt, want de A1 heeft met 84 dB wel een lager dan gemiddeld rendement. Zeker voor een gemakkelijke woonkamerintegratie is het erg prettig dat deze A1 zoals ook alle andere Magico’s, volgens het gesloten kastprincipe is uitgevoerd. Letterlijk wil dit zeggen dat er dus nergens poorten of openingen in de kast aanwezig zijn waar extra bastonen door worden gegenereerd. Het grote voordeel is meteen een veel grotere plaatsingsvrijheid. Zelfs vrij dicht voor een achterwand is dan ook geen enkel probleem. Magico heeft hier ook duidelijk rekening mee gehouden door bij plaatsing op een (stevig) dressoir of andersoortig meubel, de luidsprekers te completeren met standaard meegeleverde mooie kleine aluminium voeten. Maar er is meer mogelijk want nieuw is ook de optioneel verkrijgbare huiseigen ‘angle cradle’. Een schuin geplaatst onderstel wat er voor zorgt dat de weergevers bij lage plaatsing meer omhoog worden gericht. Uiteraard is ook een mooie stand verkrijgbaar waardoor de A1’s indien gewenst ook volledig vrij kunnen worden opgesteld.
Bizarre constructie
Hoewel de A1 met zijn diepzwarte kleur en beperkte afmetingen van zekere afstand nog een beetje op ‘the speaker next door’ zou kunnen lijken, blijft daar eenmaal dichterbij niets meer van over. Want wauw, wat een perfectie, wat een top afwerking en wat een superieure materiaalkeuze! Het fijnzinnig geborstelde aluminium bevat verder op geen enkele zichtzijde bevestigingspunten en ook de verhoudingen zijn goed gekozen. Net als bij de duurdere modellen zijn ook de luidsprekerunits voor de A1 weer volledig zelfontwikkeld en dermate hoogstaand dat ze technologisch maar nauwelijks onderdoen voor de eenheden uit de duurdere modellen. Zoals het een Magico betaamd wordt ook voor het scheidingsfilter gebruik gemaakt van toponderdelen en is veel werk gemaakt van een bijzonder naadloze integratie tussen de twee luidsprekerunits. Wanneer ik tenslotte de balans opmaak ontstaat bewondering hoe ze dit toch voor deze prijs voor elkaar hebben weten te krijgen. Een gevoel van verbazing wat nog verder wordt opgevoerd wanneer blijkt dat de toch al bijzonder inerte kast, ook nog eens is versterkt door een drietal strategisch geplaatste verstevigingsribben. Het is een soort van (uiteraard) aluminium space frame, waardoor meteen duidelijk word gemaakt dat ook deze meest betaalbare Magico nog steeds echte high-end genen bezit. Leuk is dat het ontwerp onbedoeld ook over een humoristische kant beschikt. Het heeft vooral te maken wanneer het aankomt op het verplaatsen van één, laat staan twee A1’s. Want vooral op het moment dat iemand deze kleine weergevers zal proberen op te tillen, ontstaat er een blik van onverholen ongeloof en het verbergen dat je hem bijna niet opgetild kunt krijgen! Niet zo vreemd wanneer blijkt dat één enkele Magico A1 al 22 kilo op de weegschaal brengt. Een gewicht wat veel meer past bij een mooie modale vloerstaander dan een monitorformaat en dat verwacht je gewoon niet.
Geen toevalstreffer
Wanneer op zekere dag de luidsprekers thuis worden geleverd en ik deze gewichtige mini’s uit hun verpakking bevrijd, stop ik abrupt mijn bewegingen op het moment dat mijn knokkels met het koele aluminium (6061 T6 luchtvaartgradatie) in aanraking komen. Hee, dit klopt toch niet? Want wanneer je normaal een willekeurig materiaal aanraakt hoort daar toch een droge ‘pok’ of levendige ‘toink’ bij. Maar terwijl ik mij langzaam en bijna argwanend terug naar de A1 draai, gaat mijn argwaan over in bewondering. Want dat de modellen uit de duurdere series zo’n virtueel ‘rots gevoel’ kunnen oproepen wist ik natuurlijk al. Maar dat de instap A1 bij dit aspect bijna eenzelfde indruk op weet te roepen is best bijzonder. Zoals het een echte Magico betaamt zijn de gebruikte units weer opvallend innovatief en wordt zelfs bij dit instapmodel gebruikgemaakt van de bekende 28 mm dome tweeter met Berillium dome zoals eerder in de grotere A3 toegepast. Op het moment dat ik wat dieper op de techniek inga, blijkt dat voor tweeter hetzelfde ontwikkelplatform is gebruikt als het state-of-the-art exemplaar uit de referentie M-serie. Een unit die dus uitblinkt in zaken als ultra lage vervorming, hoge belastbaarheid, groot dynamisch bereik en een verbeterde lineariteit bij bewegingen van de spreekspoel. De 16,5 cm mid-woofer blijkt al net zo bijzonder en is zelfs nieuw ontwikkeld. De conus is daarbij voorzien van meerdere lagen koolstofvezel waaronder een laag XH nano grafeen. Dit materiaal zorgt voor een optimale stijfheid/gewichtsverhouding en een ideale dempingsfactor. Het chassis is op zijn beurt ontworpen, gesimuleerd en getest om een optimale combinatie van stijfheid en demping te verkrijgen. Om de eigen signatuur nog verder terug te brengen zijn de restvibraties nog verder verminderd door de rondwervelende luchtstroom te maximaliseren. Het motorsysteem bevat tenslotte extra grote magneten die zorgen voor een gestabiliseerd magnetisch veld rond de 39 mm titanium spreekspoel en het complete luidsprekerontwerp is tot stand gekomen door gebruik te maken door de modernste finite elemente analyse.
Enorme veelzijdigheid
Dus we hebben een high-end luidspreker van bijzonder woonkamer vriendelijke afmetingen, die veel vrijheid biedt bij het opstellen en waarbij de innovatieve luidsprekerunits tot het beste behoren die momenteel verkrijgbaar zijn. Ook in de dagelijkse praktijk blijken de A1’s inderdaad met het grootste gemak in vele situaties in te passen. Zo gaat het goed op een dressoir in de huiskamer, zou het ’s werelds beste pc luidspreker kunnen zijn en gaat het natuurlijk super op een hele goede stand. Als aansturing is bewust van veel verschillende versterkers gebruik gemaakt opklimmend in prijs, waaronder een relatief betaalbare Primare PRE 35 voorsterker met A35.2 eindversterker. Maar ook Hegel H590, Mark Levinson 5805 en Goldmund Telos 7 geïntegreerde versterkers. Als bronnen hebben een Aqua LinQ netwerk interface met La Scala DAC en Grimm MU1 streamer met Mola Mola Tambaqui DAC hun kunsten mogen vertonen.
Luisteren
Op het moment dat ik achtereenvolgens de verschillende opstellingsvarianten achter elkaar benut, ben ik oprecht verbaasd over de mooie balans die bij ieder soort opstelling gehandhaafd blijft. Natuurlijk hoor je meer laag als je een luidspreker dichter naar de wand schuift en wordt het stereobeeld breder of smaller als je de luidsprekers verder of juist minder ver uit elkaar plaatst. Maar het gaat niet snel fout of wordt samenhangend en dat is een heel waardevol iets voor dagelijks ‘familiegebruik’. Kortom een mooi voorbeeld van een fabrikant die behalve compromisloze top high-end luidsprekers bouwen, nu ook duidelijk (veel) meer rekening met de dagelijkse praktijk heeft gehouden. Ook mooi en heel goed daarbij passend, is dat deze kleinste Magico zijn eigenaar niet meer meteen afstraft wanneer de keten of opstelling nog niet optimaal is. Ja, er is nog steeds veel informatie te horen en een watje is het dus nog steeds niet. Maar je moet het wel heel bont maken wil het echt doorslaan in onprettig of fout. Eerder in het verhaal had ik het al over het lage rendement van 84 dB. Maar de reden waarom deze keuze door het ontwerpteam is gemaakt, betaalt zich duidelijk terug in de bijna absurde breedbandigheid. Want wat te denken van een frequentiebereik wat loopt tot 50 kHz in het hoog en in het laag werkelijk de 35 Hz aan weet te tikken. Wat je dan vooral bij het luisteren ervaart is een regelrechte zinsbegoocheling. Je ziet een paar kleine maar wel top afgewerkte luidsprekers, maar hoort een weergave die echt bij een serieus vloerstaand model past! Daarbij is het laag ook nog eens bijzonder goed gedefinieerd en mooi snel qua impulsweergave. Toch krijgt de A1 vooral mijn handen op elkaar omdat het ook nog eens erg ‘lekker’ klinkt. Nu is lekker natuurlijk een vreselijk subjectief begrip. Maar het zegt wel veel over het gevoel wat zo’n luidspreker met muziek kan doorgeven. Zoals verwacht van een echte Magico, komt ook bij dit instapmodel de weergave zeer goed los van de overigens alleen in zwart verkrijgbare luidsprekers. Ook breedte en diepte zijn helemaal zoals je het ook zou verwachten van een model uit deze prijsklasse. Zijn er ook nog nadelen te noemen? In principe niet echt, want deze Amerikaanse fabrikant heeft duidelijk veel tijd en moeite in deze luidspreker gestoken. Maar ga je echt heel strikt naar iedere eigenschap afzonderlijk luisteren, dan zijn er altijd wel luidsprekers te vinden die in bepaalde deelgebieden nog net wat verder gaan. Maar neem ik de weergave als totaal, dan zijn dit gewoon enorm goede monitoren. Ontwerpen waarbij industrieel ontwerper en eigenaar Alon Wolf heel puik werk heeft verricht door hun best betaalbare weergever, ook de meest veelzijdige te maken. Dat dit ook nog eens met behoud van alles wat het merk zo groot heeft gemaakt kan worden vergezeld, is de kers op de taart.
Diepgang, genieten en plezier!
Hoe veelzijdig de A1 in de dagelijkse praktijk fungeert blijkt al meteen zodra ik met verschillende mooie muzikale voorbeelden aan de slag ga. Op het virtuele podium staat dit keer de Chileense klaveciniste Catalina Vicens. Een getalenteerde musicus die op het album Il Cembalo di Partenope op s’ werelds oudste bespeelbare klavecimbel uit 1525(!), werkelijk de sterren van de hemel speelt. Prachtig gestoken en tinkelend helder in de transiënten en mooi vol en rijk in het midden en laag. Mede door de snelle start en stoptijden zonder eigen artefacten, komen de zuiverheid van toon, prachtige zaalambiance en realistische klankkleuren nog mooier over dan bij veel concurrenten van dezelfde afmetingen en prijs. Het zorgt er bovendien voor dat ik zonder enige aandachtverslapping of vermoeidheid, het hele album in één keer uit kan luisteren. Van een compleet andere orde en goed passend bij de huidige corona pandemie, zijn de Tiny Desk thuis concerten. Kleinschalige optredens in een intieme huiskamer ambiance waarin bekende en minder bekende artiesten een heel andere kant van zichzelf laten zien. Deze optredens bestaan niet op cd of hi-res en stream ik daarom dit keer ‘gewoon’ via YouTube (NPR Music) rechtstreeks vanaf mijn tablet en gebruikmakend van bluetooth naar de Mola Mola Tambaqui dac. Gewoon omdat het zo kan en niet omdat het moet. Wanneer de nog jonge zangeres Billie Eilish mij bij zo’n eerste concert laat kennismaken met het Tiny Desk principe, ben ik meteen om. Want enkel met haar eigen stem, zichzelf begeleidend op Clavia Nord Stage 3 keyboard en samen met een gitarist, ontstaat een enorm intiem mini concert van absoluut kippenvel niveau. Fluisterend, zacht, soepel en sensueel van klank en daarmee gevoelens opwekkend alsof ze bijna zachtjes door je haar streelt. Andere memorabele momenten ontstaan wanneer de uit Engeland afkomstige Gordon Sumner beter bekend als Sting, zich samen met de Cubaanse rapper Shaggy, de Argentijnse gitarist Dominic Miller en twee achtergrondzangers, helemaal laten gaan in een zinderend en vooral swingend muzikaal spektakel. Dit zijn intieme concerten op hun best en de Magico’s brengen iedere muzikale vezel met emoties gevuld tot leven, zonder daar zelf een duidelijke eigen signatuur aan toe te voegen. Als ik de A1 vergelijk met andere topluidsprekers die ik goed ken, valt op dat Magico zelfs met dit instapmodel grote stappen heeft gemaakt. Daarbij is de perfecte techniek gebleven, maar wordt nu vergezeld door meer kleur, schwung, spelplezier en souplesse. Kortom gaat plezier maken nu eens net zo goed als ‘correct’ en ‘audiofiel verantwoord‘ luisteren. Het is vooral het verenigen van deze deugden die er voor zorgt dat ik deze A1 qua totaalpakket misschien wel de meest geslaagde Magico ooit vind!
Conclusie
Een echte wolf in schaapskleren dus deze kleinste en meest voordelige Magico luidspreker ooit. Hoewel hij van enige afstand nog vrij gemakkelijk visueel met bepaalde concurrenten kan worden verward, veranderd dit beeld op slag zodra je dichterbij komt. Want dan blijkt de perfecte afwerking ook tot in het kleinste detail te zijn doorgevoerd en is het één al kwaliteit wat de klok slaat. Behalve de extreem stijve en solide aluminium kastconstructie van wel 22 kilo per stuk, is de A1 ook nog eens voorzien van topkwaliteit zelfontwikkelde luidsprekerunits, WBT NextGen luidsprekeraansluitingen en een zeer slim inwendig wisselfilter. Onderdelen die er gezamenlijk voor zorgen dat deze luidsprekers op veel plaatsen hun talenten kunnen tonen. Want wat voor muziek je ze ook laat weergeven, de overtuigingskracht is groot en de beleving enorm bevredigend. Ja er zijn concurrenten die nog flamboyanter uit de hoek kunnen komen of een luisteraar nog sterker in de muziek kunnen trekken. Maar bijna altijd gaat dit ten koste van de totaaleigenschappen en uitgewogenheid en laat deze Magico A1 daar nu juist daar zo ontzettend goed in zijn. Een pakket aan eigenschappen die gecombineerd met een onmiskenbaar gevoel aan pride of ownership, zelfs in deze serieuze prijsklasse een warme glimlach van voldoening op kan roepen.
Prijzen
- Magico A1 € 11.900,- per paar
- Bijpassende stands € 2.500,- per paar
- Magico Angle cradle € 1.025,- per paar
Symphony Audio Import, www.symphonyaudioimport.com
Reacties (0)