Podcasts of Spotify met advertenties
Tijdens CES 2020 geeft Spotify aan dat podcasts een ‘gamechanger’ zijn voor de muziekstreamingdienst. En daar twijfelt niemand over. Er staan nu meer dan 500.000 podcasts op de dienst en tegen het einde van 2019 was er een toename van 39 procent van het aantal uren dat mensen ernaar luisteren. Nu is het bedrijf echter van plan advertenties te introduceren die in de vooraf opgenomen radioprogramma’s worden geïnjecteerd. En het worden ook doelgerichte advertenties. Oftewel: reclame die rekening houdt met je gedrag.
Hoewel podcasts ontzettend populair zijn, hoef je geen expert op dit gebied te zijn om te bedenken dat hier risico aan hangt. De verantwoordelijke voor de content bij Spotify, Dawn Ostroff, zet daar tegenover dat podcasts altijd al van advertenties zijn voorzien in andere delen van de industrie, maar dat betekent natuurlijk niet dat Premium-gebruikers verwachten dat ze die dingen zullen horen.
Ostroff is van mening dat gebruikers uiteindelijk wel advertenties zullen verwachten, ook al is dat niet de norm voor een hoop betaalde streamingdiensten. Veel diensten, zoals Netflix, Disney+ en Apple TV hebben weinig ruimte voor reclame. “Maar als leider op audiogebied hebben we nu de kans om de markt vorm te geven. Zo zijn er nieuwe soorten advertenties gekomen binnen de kaders van digitale video’s. We hebben daarin al verbeteringen voorbij zien komen, maar het kost ook tijd voordat iedereen zo ver is.” Dat is ook het punt waarop Spotify nu zit met deze gerichte advertenties.
Het systeem, genaamd Streaming Ad Insertion (SAI), is door Spotify zelf ontwikkeld en ondersteunt bestaande advertenties van derde partijen.
Reacties (0)