In november waarschuwde de Kansspelautoriteit voor de mogelijke gevaren van loot boxes. Loot boxes zijn een soort schatkistjes in games waar virtuele items in zitten. Spelers hebben de mogelijkheid om deze schatkistjes te kopen. Je weet van tevoren niet wat hier in zit. De inhoud van het schatkistje wordt door toeval bepaald. Zo kan de speler soms betere spullen krijgen om een voordeel te krijgen ten opzichte van andere spelers of juist cosmetische items als nieuwe kleding of kapsels. De Kansspelautoriteit maakte in november bekend dat het onderzoek zou doen naar games met loot boxes.
Vandaag zijn de resultaten van het onderzoek met de naam ‘Onderzoek naar loot boxes | Een buit of een last’ bekendgemaakt. De belangrijkste conclusie? Vier op de tien loot boxes zijn volgens de Wet op de kansspelen verboden. Volgens de Kansspelautoriteit bepaalt het toeval de inhoud van deze schatkistjes. Daarnaast kan de inhoud vaak buiten het spel om verhandeld worden. Hierdoor hebben deze schatkistjes economische waarde. In Nederland is het verboden om dit soort kansspelen zonder vergunning aan te bieden. Vier op de tien onderzochte spellen overtraden hierbij de Wet op de kansspelen.
Kansspelautoriteit roept gamesector op om verslavingsgevoelige elementen uit spellen te verwijderen
Ook is er onderzoek gedaan naar verslavingsrisico’s en volgens de Kansspelautoriteit is er een mogelijk verband tussen loot boxes en de ontwikkeling van een verslaving. De verslavingsgevoelige elementen zijn de ‘bijna-winst’ effecten, visuele effecten en de mogelijkheid om snel achter elkaar schatkistjes te kunnen blijven openen. De Kansspelautoriteit roept de gamesector op om deze verslavingsgevoelige elementen uit spellen te verwijderen en om de spellen voor medio juni aan te passen. De namen van de onderzochte spellen werden overigens niet bekend gemaakt.
Mogelijk gaat de Kansspelautoriteit samenwerken met Europese collega’s. Ook in andere landen liggen de schatkistjes onder vuur. Wil je weten hoe loot boxes precies werken? Wesley schreef eerder een uitgebreid artikel over de toekomst van gaming, waarbij gekeken werd naar microtransacties en loot boxes in games.
Reacties (0)