4K-resolutie uitdaging voor animatiefilms

27 november 2014 1 Minuut 0 Reacties
despicable-me

Je zou zeggen dat de 4K-resolutie voor animatiefilms een simpele klik op de knop betekent om beelden in een hogere resolutie uit te schrijven maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Studio's als Pixar en Dreamworks staan namelijk voor een flinke uitdaging om animatiefilms in 4K Ultra HD-resolutie op de markt te brengen.

Volgens Bruno Mahe, een technisch manager van Illumination Mac Guff, moet de resolutie van geanimeerde films 2,5 maal verhoogd worden om aan de 4K-resolutie te voldoen. Dat gaat echter niet zo eenvoudig want beelden in hogere resolutie hebben langer te dijd nodig om te renderen, iets dat je vast herkent als je eens een video gemaakt hebt. Daarbij maakt een hogere resolutie meer details zichtbaar en moeten animators dus nog gedetailleerder te werk gaan.

Momenteel worden animatiefilms met een 2K-resolutie en 24 frames per seconde uitgeschreven. De tijd die nodig is om een animatiefilm in 4K-resolutie te renderen kan volgens Mahe flink wat problemen opleveren voor productieschema’s. Studio’s moeten dan ook opnieuw naar de tekentafel om het productieproces hierop aan te passen. Niet alleen de hoge 4K-resolutie speelt hierin rol, ook de opkomst van de hogere 48fps frame rate zorgt voor extra rendertijd. Het simpelweg upscalen van 2K-materiaal is volgens Mahe geen optie omdat de kwaliteit hierdoor achteruit gaat.

Om het renderen van 4K-animatiefilms te versnellen is simpelweg meer en sneller geheugen nodig. Illumination, onder andere verantwoordelijk voor Despicable Me, maakt momenteel gebruik van 20.000 computers in een zogenaamde ‘render farm’. Hier worden de individuele beelden die uiteindelijk een film worden door animators gemaakt. Volgens Mahe wordt er hard gewerkt aan de integratie van sneller geheugen, in de vorm van flash-geheugen. Dit geheugen kost echter veel meer geld dan het geheugen dat momenteel gebruikt wordt waardoor niet de tijd maar het financiële plaatje een probleem vormt.

Via BBC

Reacties (0)