Het betrof een demo van de nieuwe 600 Serie, of zeg maar gerust een masterclassje. Bas van Oosten van Bowers & Wilkins Benelux slaagt er namelijk in om binnen de twintig, vijfentwintig minuten van zijn zes tot zeven dagelijkse sessies zowel de techniek en het ontwerp als de audioprestaties aan de kaak te stellen, uiteraard met een aantal indrukken van de weergavekwaliteit. En dat met toegankelijke vergelijkingen, zodat het verhaal zelfs voor ondergetekende duidelijk wordt.
De verbeterde kwaliteit van de nieuwe 600 Series is te danken aan Bowers & Wilkins-technologieën die eerder zijn toegepast in de Diamond-reeks, het vlaggenschip van de Britse luidsprekerbouwer. Zo is de nieuwe reeks voorzien van Continuum Cone-drivers en een opnieuw ontwikkelde versie van de Decoupled Double Dome Tweeter-technologie. Om te laten zien en horen wat er in het formaat en het prijskaartje van de 606 mogelijk is, wendt Bowers & Wilkins zich tot versterking van Rotel en bekabeling van AudioQuest.
Rotel RA-1572
Bowers & Wilkins 600
Terug naar de 600 Serie. De 606 in demo is de op één na kleinste in de nieuwe lijn, want Bowers & Wilkins heeft met de 607 een nog compactere monitor op de markt gebracht. Die heeft collega Harro bij de persintroductie zo’n twee maanden geleden aan het werk gehoord, vandaag dus aandacht voor de 606.
Bas begint zijn introductie van de nieuwe boekenplankspeaker met de twee meest opvallende zaken ten opzichte van de vorige uitvoering van de 600-lijn, toch in ieder geval wat het uiterlijk betreft. Een eerste niet te missen verschil – Bas heeft ook een 2014-model op de stand voor een direct vergelijk – is de reflexpoort, die bij Bowers & Wilkins Flowport wordt genoemd. In de 2018-generatie van de 600’s is die namelijk verplaatst naar de achterzijde van de speaker. De Flowports van Bowers & Wilkins minimaliseren turbulentie op dezelfde wijze als een golfbal: putjes in het oppervlak genereren piepkleine wervelingen waarover de lucht soepel en vooral stil kan stromen. Dat biedt in vergelijking met eenvoudige verwijding van de poortuiteinden een aanzienlijke verbetering in de geluidsweergave door de luchtstromingsturbulentie aan weerskanten van de poort te verlagen. Zo krijg je minder geruis en minder compressie bij hoge geluidssterktes.
Ten tweede is er het bekende Kevlar. Of eigenlijk, het ontbreken van het bekende Kevlar. De gelige conussen van oudere modellen zijn ook bij de nieuwe 600 namelijk vervangen door een mysterieus grijs materiaal. De fabrikant heeft definitief afscheid genomen van de feature die het merk zo kenmerkt(e), want tegenwoordig past Bowers & Wilkins het zelf ontwikkelde en gepatenteerde ‘continuüm’ toe, dat door Bas een in Engeland strikt geheimgehouden materiaal genoemd wordt. We zullen er vandaag daarom niet achterkomen waar het van gemaakt is, maar hij kan ons wel uitleggen wat het doet. Dat doet hij zoals wel vaker in zijn presentatie met een duidelijke analogie: een stuk steen dat je in een vijver laat vallen, creeërt golven die uitdijen en heen en weer kabbelen in het water. Een conus overkomt in principe hetzelfde wanneer er muziek afgespeeld wordt, hetgeen resulteert in ongewenst ‘eigen’ geluid van de weergever. Aan continuüm de schone taak om die golven zoveel mogelijk te verminderen en daarmee het niet-wenselijke effect te minimaliseren. Dat, en het ziet er fraai uit als je het in een koffertje legt.
Reacties (0)