De organisators jubelen dat de ISE 2025-beurs dit jaar in februari 85.351 bezoekers ontving, met een piek van meer dan 59.000 mensen op de tweede dag. Op jaarbasis is er sprake van 15,5 procent groei. Indrukwekkend, want het gaat hier om afzonderlijke en geverifieerde bezoekers. Zomaar binnenlopen op deze professionele beurs met z’n 1.400 standhouders kan immers niet. De drukte was hierdoor bij momenten enorm, want bovendien duiken de meeste bezoekers meerdere dagen binnen bij ISE. Het aantal bezoeken – dus niet bezoekers – bedraagt hierdoor in totaal 185.700, over de drie dagen dat het evenement duurt. De organisators merken zelf op dat een belangrijk deel van de groei te danken is aan de hernieuwde interesse vanuit de DACH-landen (Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland). Het bezoek uit die regio viel deels weg toen ISE verhuisde van de RAI in Amsterdam naar de Fira de Barcelona, dezelfde locatie waar al jaren de Mobile World Congress plaatsvindt. Hoewel de organisators daar niet expliciet over spreken, lijkt het redelijk dat hetzelfde het geval zou zijn voor bezoek vanuit de Benelux-landen. Het is anekdotisch, maar we hoorden in 2025 alvast van meer Belgische en Nederlandse dealers dat ze naar Barcelona trokken.
“Een recordjaar”, zo omschrijft de organisatie achter Integrated Systems Europe de afgelopen editie. Sinds z’n verhuis naar Barcelona is de ISE-beurs steeds belangrijker geworden, wat gelijkloopt met het toenemende belang van de professionele markt. Er werd dan ook heel wat aangekondigd, ook door merken uit de consumentensfeer.
Een hele brede beurs
De goede cijfers van ISE bevestigen de groeiende rol van de beurs, die heel breed schiet naar de installatie- en professionele markt. Je komt er bijvoorbeeld veel inbouwspeakers tegen, maar ook heel veel domotica, incluis grote spelers als Crestron en KNX. Heel in het oog springend zijn de grootschalige AV-oplossingen. Denk dan een mediasystemen voor hotels of gigantische schermen voor voetbalstadions. De grote tv-merken staan er ook, zij het met professionele displays die vaak dezelfde onderliggende schermtechnologieën gebruiken als tv’s voor thuis – maar dan zonder smart tv en allerlei snufjes op vlak van beeldprocessing. “Digital signage”, zoals dat mooi heet. Op dat vlak viel op dat microled dit jaar in de kijker stond – bij Samsung kon je een 426-inch microled-scherm bewonderen – maar ook e-paper. De goede leesbaarheid en lage stroomverbruik van dat laatste zullen daar vast mee te maken hebben. Onder meer Sharp en Samsung zien e-paper als een alternatief voor kleine posters en zelfs flyers. Grote rivaal LG pakte opnieuw uit met transparante OLED, maar ook met een heel flexibele Kinetic 88-display dat over 360° horizontaal kon roteren.
Wat op ISE 2025 eveneens niet mag ontbreken, zijn grootse surroundopstellingen gericht op bouwers van thuisbioscopen (en soms ook gigantische commerciële cinema’s). Perlisten en Trinnov bouwden zo een spectaculaire 13.14.6-opstelling met niet minder dan 14 gigantische D215s subwoofers. Dat de link met de klassieke hifi-markt ook altijd wel aanwezig is, bleek ook hier: voor de LCR-kanalen bracht het luidsprekermerk drie S7t Limited Edition (hun topmodel qua vloerstaanders) mee.
Omdat het bij ISE 2025 vooral draait om ‘oplossingen’, zijn er ook bijzonder veel stands met praktische apparatuur en accessoires. Denk aan dingen als kabelmanagement of gemotoriseerde stands voor schermen. Ook bedieningselementen, zoals touchscreens en knoppen, kom je vaak tegen. Aangezien dit net heel zichtbare delen van een smarthomesysteem zijn, is er veel keuze en kom je ook echt heel luxe producten tegen. Een groot deel van de bezoekers aan ISE bestaat dan ook uit installateurs en winkels die op zoek zijn naar dergelijke producten die ze kunnen gebruiken bij hun AV- en domoticaprojecten.
Historisch is de custom install-markt in Europa altijd wat kleiner geweest dan in de V.S., waar net veel meer op een installateur wordt vertrouwd om audio en video te integreren in de woning. Dat lijkt echter te veranderen, in sommige Europese landen meer dan anderen. Consumenten vallen bijvoorbeeld voor oplossingen als speakers die volledig onzichtbaar in een muur kunnen worden ingebouwd. Ook een eigen thuisbioscoop staat vaker op het menu, en dat is toch een project dat velen liever door een professional laten afhandelen dan zelf in elkaar te steken. De steeds sterke integratie tussen klassieke domotica, veel meer smarthome-apparatuur en AV duwen consumenten ook steeds vaker richting een vakman die het allemaal kan regelen.
AI en netwerken
Net door de enorme breedte van ISE zijn niet alle trends en producten die op deze beurs worden getoond relevant voor onze lezers. Een aantal willen we wel met je delen omdat ze toch interessant zijn. Een overkoepelende trend die uiteraard niet mocht ontbreken, is AI. Inmiddels heeft iedereen wel door dat AI-algoritmes een grote rol gaan spelen, en dat is ook zo als het gaat om smarthome en beeld. Het zal ook steeds belangrijker worden in pakweg digital signage, bijvoorbeeld om te reageren op klanten in een retailomgeving. Het moment dat je in een winkelstraat begroet wordt door een reclamebord dat inspeelt op iets heel specifiek voor jou komt steeds dichterbij.
Een interessante stap die op ISE 2025 belicht werd is het gebruik van immersieve audio bij live-events. Bij ruimtelijke audio denk je al gauw aan een hoofdtelefoon of een thuisbioscoop, waar content bijvoorbeeld in Dolby Atmos-formaat wordt beluisterd. De volgende stap zijn geluidseffecten die bijvoorbeeld in een concertzaal rondvliegen, wat kan dankzij beamforming en zelfs de inzet van bestuurbare line arrays met speakers die hun positie kunnen veranderen.
Hoewel ISE geen IT-beurs is, zijn met name netwerken onmisbaar bij moderne domoticasystemen en professionele AV-oplossingen. Ook op dat vlak viel er veel te zien, al viel het vaak wel weer in de sfeer van professionele oplossingen. Een gaming-router ging je in Barcelona niet tegenkomen, wel netwerkapparatuur dat snelheid, lage latency en vooral stabiliteit vooropzet. Als je als eigenaar van een peperdure villa een heel domoticasysteem hebt laten aanleggen, wil je vooral dat altijd werkt. Dergelijke klanten willen niet zitten knoeien met instellingen of toestellen zitten te herstarten. Veel vertrouwde namen uit de netwerkwereld dus, maar ook enkele onverwachte. Zo stelde Yamaha er gigabit switches voor die bedoeld zijn om video en audio in zeer hoge kwaliteit te transporteren.
Een idee dat hier en daar werd voorgesteld, is het gebruiken van meerdere radiotechnologieën om te zorgen dat er altijd wel een stabiele verbinding zou zijn. Los daarvan sprongen de meeste fabrikanten op de kar van Wi-Fi 6 en Bluetooth 5.3, wat een logische stap is op vlak van netwerken. Maar in de professionele markt duurt zo’n omslag altijd langer, want er wordt conservatief gekozen voor beproefde technologieën. Aan de slag gaan met fonkelnieuwe en mogelijk foutrijke technologie, dat laat de sector liever aan early adopter-consumenten over.
Bekende audionamen
Kijkend naar wat audiobedrijven in Barcelona aankondigden, kom je snel uit bij bekende namen uit de hifi-wereld. Monitor Audio bijvoorbeeld, haalt tegenwoordig een groot deel van z’n omzet uit de custom install-markt, onder meer dankzij de Cinergy-lijn en de Creator S2. Het toonde op ISE 2025 onder meer de eerder gelanceerde Climate 3G-buitenspeakers, maar vergat ook niet z’n Hyphn-vlaggenschip op vlak van hifi-speakers (82.000 euro/paar) mee te nemen.
Ook Meridian had z’n high-end DS9-speakers mee, in een fraai California Sage-kleur, naast de Ellipse draadloze speaker. Een wat ongewone aanwezigheid op deze pro-beurs, maar het merk wil z’n DSP-knowhow graag in de professionele markt inzetten. En wellicht vermoedt het (zoals andere hifi-merken) dat bepaalde klanten in hun slimme woning ook een toegewijde luisterruimte willen waar wél losse speakers en apparatuur welkom zijn – zolang ze maar samenwerken met de domotica in de rest van de woning.
NAD is, samen met zustermerk Bluesound Pro, al langer actief in de CI-markt. Het speelt daarbij een troef uit die ook in de consumentenmarkt veel weerklank krijgt: BluOS. Dit volwassen platform biedt streaming en multiroomfuncties én wordt door meerdere merken gebruikt. Het is dus heel geschikt voor installateurs die enkel inbouwspeakers gaan aanbrengen maar ook voor gemengde installaties. Op ISE 2025 presenteerde NAD daarom de Modular-lijn. Deze serie voor rackinbouw omvat de NAD CI S1 BluOS Streaming Module (een enkele BluOS-streamer), de NAD CI SA2-120 BluOS Streaming Amplifier (een slanke 2x- of 4x-versterker met BluOS-integratie) en de NAD CI PA4-60 4-kanaals eindversterker. De bestaande CI DSP-versterkers kregen dan weer een vernieuwd dashboard voor beter beheer.
Software was ook bij Sonos het belangrijkste. De Era 100 Pro speaker met PoE-aansturing werd al eerder aangekondigd, nu wou het bedrijf vooral uitleggen dat met Zones het configureren en bedienen van meerdere speakers in een ruimte makkelijker wordt. Voorheen klaagden installateurs dat meerdere Sonos-toestellen in een ruimte moeilijk permanent in één vaste groep konden geplaatst worden, maar dat zou nu wél vlotter gaan.
Lyngdorf en zustermerk Lyndorf-Steinway zijn een vaste waarde op de ISE-beurs. Dat is niet verrassend, want hun producten spreken muziekliefhebbers aan maar zijn bovendien heel configureerbaar via software. Dat vinden installateurs ook weer leuk. Lyngdorf pakte in Barcelona uit met de opmerkelijke FR-2-speakers, die we eerder al op de Audio Video Show Warschau zagen. Weinig conventioneel – tenzij voor het Deense merk – is dat deze vloerstaander ontworpen is om tegen een muur te plaatsen. Het is een designhoogstandje dat eveneens gerust opgehangen mag worden. Eveneens van de partij was de BWS-210, een inbouw-subwoofer, en de D-6 en DW-10 discrete inbouwspeakers.
Bij Sonance, een groot bedrijf dat zelf en met submerken zoals James en Trufig veel meer in de CI-sfeer zit, ging het vooral om onzichtbaar geluid. Het had een knappe demo waarbij de bron van muziek niet te zien was maar een ruimte toch goed gevuld werd. Onder meer de nieuwe Invisible Series 1S10-2W subwoofer kwam daarbij aan bod.
Versterkers met DSP
Ook het Deense DALI staat steeds sterker in de CI-markt. Nadat het vorig jaar z’n hifi-lijnen aanvulde met nieuwe high-end EPIKORE-modellen en de nieuwe RUBIKORE-familie voorstelde, presenteerde het in de Fira Barcelona de PHANTOM M-80 A, een premium plafondspeaker met de kostbare SMC-technologie die eveneens als hoogtekanaal in een thuisbioscoop kan gebruikt worden. Opmerkelijker was de lancering van de PHANTOM CI AMP-4750 DSP. Deze krachtige rackversterker met vier kanalen en uitgebreide DSP-mogelijkheden is een first voor de Deense luidsprekerbouwer. Op DSP-vlak kan het helemaal geoptimaliseerd worden voor DALI-speakers.
De Harman-groep – en dan vooral z’n JBL-merk – is heel sterk in de professionele markt. En met name als het gaat om thuisbioscopen; een deel van het bedrijf is natuurlijk ook heel actief op vlak van commerciële cinemabouw. Het had al veel getoond op de Amerikaanse CEDIA-beurs, zoals de SMA-4750 en SMA-8300 versterkers met uitgebreide DSP-opties. JBL bouwde meerdere surroundopstellingen in Barcelona met JBL Synthesis, maar ook een eenvoudiger waarin de JBL MA9100 HP AV-receiver en de JBL Stage Architectural-luidsprekers een sterrol kregen.
De merken van Masimo waren niet op de beurs, maar selecte genodigden mochten Bowers & Wilkins en Marantz ontdekken in ‘Chelsea 1979’, een museum gelinkt aan een dealer in Barcelona van zeer exclusieve wagens. Onder meer de opvallende Horizon-designspeakers van Marantz stonden te blinken tussen racewagens en voertuigen uit films.
De VerVent Audio Group achter Naim en Focal richt de afgelopen tijd z’n pijlen nog meer op de professionele markt. Zo lanceerde het Britse Naim een jaar geleden z’n eerste CI-toestellen, een trio waarvan vooral de CI-Uniti 102 veel aandacht trok. Deze 150 Watt sterke stereoversterker in rackformaat is immers uitgerust met het heel solide streamingplatform van het merk. De samenwerking met Focal is heel zichtbaar via speakerprofielen afgestemd op specifieke inbouwspeakers van de Fransen. Op ISE 2025 was het vooral Focal die in de kijker stond. Het Franse bedrijf lanceerde er de Utopia Cinema-lijn die bedoeld is thuisbioscopen tot 200 m2. Utopia betekent bij Focal altijd ‘het beste van het beste’, wat onder meer blijkt uit het gebruik van beryllium voor de tweeter. Hoge SPL’s staan niettemin op het menu, een belangrijke vereiste bij grotere thuisbioscopen.
Reacties (1)