Samsung koopt Harman voor acht miljard dollar
De Zuid-Koreaanse consumentenelektronicafabrikant Samsung heeft de Amerikaanse audiobedrijf Harman overgenomen voor acht miljard dollar, omgerekend ongeveer 7,4 miljard euro. Het is de grootste overname die Samsung tot op heden gedaan heeft, en met reden. Met de aankoop wil het bedrijf een betere grip krijgen op de automarkt waar het audiobedrijf flink in actief is. Die fabrikant maakt namelijk complete entertainmentsystemen voor grote autofabrikanten, waaronder bedrijf als Fiat Chrysler en General Motors.
Samsung wil de kwaliteiten en expertise van de audiofabrikant combineren met zijn eigen expertises op het gebied van schermen, user interface en meer, zodat de afdeling verantwoordelijk voor autosystemen kan gaan groeien. Onder andere merken als Harman Kardon, AKG en JBL vallen onder het audiobedrijf. Wat er met die merken gaan gebeuren, is momenteel niet bekend. Het lijkt erop dat Samsung zich volledig wil concentreren op de automarkt. Maar of daardoor de andere merken blijven bestaan, is nog niet bekendgemaakt.
De reden dat de automarkt zo belangrijk is voor Samsung, heeft te maken met het feit dat Harman momenteel backorders van autofabrikanten heeft staan die ongeveer 24 miljard dollar waard zijn (meer dan 22 miljard euro).
Reacties (0)