Review: Nagra Classic Pre, Amp, Tube DAC en PSU

25 januari 2022 + 10 minuten 0 Reacties
Nagra Classic PSU 1
FWD award

Een audioproduct behoort 43 cm breed te zijn, robuust en lekker zwaar uitgevoerd. Wanneer u dit ook zo ervaart, behoort u vast nog tot de veteranengroep der audiofielen. Uiteraard is daar helemaal niets mis mee, want ik behoor hier inmiddels zelf ook toe. Maar de werkelijke consumentenbehoefte ziet er anno 2020 toch net even anders uit. Tegenwoordig willen we namelijk liefst producten waar we onszelf lekker bij voelen en die zich beter voegen naar onze levensstijl en inrichting. Hoewel inmiddels vele merken gretig op deze trend inspringen, bestaat er eigenlijk al jaren maar één echte koning van deze high-end miniaturisatie. De kenner weet dan natuurlijk dat ik op het legendarische uit Zwitserland afkomstige Nagra doel. Hoewel er begin 2018 al een test van de op dat moment bestaande Classic modellen in Music Emotion is verschenen, zijn de inmiddels uitgebrachte uitbreidingen dermate interessant dat een aanvullend verhaal meer dan wenselijk is. 

Hoewel ik zelf ook nog steeds de traditionele 43 cm of zelfs nog grotere apparaten ronduit mooi kan vinden, moet ik bekennen dat goed uitgevoerde miniaturisatie soms minstens zo indrukwekkend kan zijn. Vooral een merk als het Japanse Sony is hier altijd enorm sterk in geweest en wie kent er niet de piepkleine maar volledig uitgeruste wereldradio’s, walkmans en andere prachtig uitgevoerde producten van deze fabrikant. Wanneer we naar Nagra kijken is deze verkleining en verschaling niet ontstaan door consumentenbelangen, als meer voor het bewuste gebruik bij spionageactiviteiten! Een prachtig en ‘donker’ voorbeeld van zo’n item is de illustere en roemruchte Nagra SN (Série Noire) tape recorder. Een piepklein apparaat (14,5 x 10 x 2,6 cm) dat ondanks de extreem kleine afmetingen, toch een professioneel presterende opnamefunctie bevatte. Van origine was dit historische apparaat besteld door de Amerikaanse president John F. Kennedy, voor gebruik bij de Amerikaanse geheime dienst. Maar mogelijk nog indrukwekkender is dat dit oer solide apparaat ook mee de ruimte is ingegaan op enkele van de Apollo missies begin jaren zeventig. Vervolgens ontdekte ook de filmindustrie en zelfs de Stasi dit bijzondere apparaat, waardoor het de unieke positie bezat door aan beide zijden van het ijzeren gordijn dienst te doen. In 1997 maakte het Zwitserse merk zijn entree in de high-end wereld door de introductie van de volledig met buizen functionerende PL-P voorversterker. Gecompleteerd met de één jaar later uitgebrachte VPA buizen mono eindversterker gebaseerd op de befaamde 845 triode eindbuis, ontstond een legendarisch duo wat onverminderd tot diep in de 21e eeuw zijn kwaliteiten wist te etaleren.

Classic Amp

In 2015 is het de beurt aan de Classic Amp om als eerste model van de huidige Classic lijn te worden geïntroduceerd. Zoals het een echte Nagra betaamd bezit ook deze 18 kilo zware stereo eindversterker die ook in mono is te schakelen, bescheiden afmetingen (277 x 395 x 174 mm). Wat de weergave betreft hebben alle producten van deze fabrikant voor mij altijd een hele specifieke eigen klanksignatuur gehad. Een weergave die een combinatie vormt tussen precisie, klankkleur, kracht, puurheid en souplesse. Om die eigenschappen te bereiken gaat Nagra bij dit ontwerp uit van een aantal specifieke ontwerpkenmerken. Eén daarvan is het gebruik van zo min mogelijk parallel geschakelde transistoren op basis van streng geselecteerde MOSFET’s. Een andere maatregel is dat deze eindversterker voor het grootste deel in klasse-A is ingesteld, wat in geval van de Classic Amp leidt tot een uitgangsvermogen van 100 Watt bij 8 Ohm. In de aanwezige bridge mode waarbij de stereoversterker tot een mono eindversterker wordt getransformeerd, staat er 200 Watt op de luidsprekerklemmen. Dat het vermogen ten opzichte van veel andere gelijk geprijsde transistorconcurrenten maar modaal lijkt, is schijn en volgens Nagra is de versterker dan ook stabiel bij nagenoeg iedere belasting. Wat ieder model van deze Zwitserse fabrikant deelt en dus ook de Classic Amp, is het in mijn ogen bijzonder fraaie understatement uiterlijk. Een visueel voorkomen dat zo’n beetje iedere audiokenner meteen als een Nagra zal herkennen. Helemaal links de bekende modulo meter, die in dit geval is omgetoverd tot vermogensmeter en uiterst rechts de forse overbekende draairegelaar met functies als mute, auto en off. Een goed gedoseerde typisch Nagra rode baan, markeert tenslotte de uitstand. De behuizing is superieur afgewerkt en vervaardigd uit een combinatie van geborstelde blank aluminium panelen van verschillende diktes. Naden zijn maar net zichtbaar en nergens kiert of wijkt er iets. Wanneer ik mijn aandacht naar de achterzijde verhuis, is daar ruimte geschapen voor single ended en gebalanceerde ingangen. Een tweetal volledig verzonken schakelaars bieden de gebruiker de keuze om tussen bovengenoemde ingangen of tussen bi-amp, normaal en bridge mode te schakelen. Aansluitingen voor remote in- en uit, een euro netstekker aansluiting en twee zoals altijd vernuftig werkende Cardas luidsprekerklemmen die wel alleen maar spades kunnen verwerken, completeren dit praktijkgericht totaalpakket.

Classic Preamp

Dat een voorversterker binnen een keten vaak van nog groter belang dan een eindversterker is, bewijst ook Nagra met de doorontwikkelde Classic Preamp (277 x 379 x 76 mm). Deze opvolger van de alweer uit 2012 stammende voorganger Jazz, is behoorlijk rigoureus gewijzigd waarbij de ruimte in de nu meer langwerpig uitgevoerde kast, volledig is benut. Net zoals de straks te bespreken Tube DAC, is ook de Classic Preamp uitgerust met signaalbuisjes. In dit geval gaat het om twee 12AX7 en één 12AT7, terwijl de overige extra ruimte is benut voor verbeteringen en uitbreiding van het voedingsdeel. Want in tegenstelling tot de voorgangers heeft deze voorversterker nu gelukkig wél zijn eigen voeding aan boord. Toch kan er nog steeds om een nog hoger kwaliteitsniveau te bereiken, een optionele voeding genaamd Classic PSU worden aangesloten. Zoals verwacht is de voorzijde aan de linkerzijde weer voorzien van een dimbare en zelfs volledig uitschakelbare modulo meter. Pal daarnaast is een goed afleesbare LCD display zichtbaar die de gekozen ingang toont waarvoor zelf een naam kan worden gegeven. Pal daarnaast is vervolgens van links naar rechts de controller knop voor de ingangskeuze, een op Alps gebaseerde volumeregelaar en tenslotte weer de draairegelaar om de voorversterker in verschillende bedieningsstanden te zetten aanwezig. Mooi is dat met een kleine kantelschakelaar de versterking nog met 12 dB kan worden opgevoerd en er eenzelfde soort schakelaar aanwezig is om te wisselen tussen RCA, XLR of een hoofdtelefoon met 6,3 mm jackplug. De volledig bezette achterzijde biedt tenslotte plaats aan één enkel paar gebalanceerde ingangen, viermaal single ended, twee paar gebalanceerde uitgangen en één paar single ended. Een 12 volts DC voedingsaansluiting voor een Lemo connector, een euro netstekker aansluiting en een handzame multifunctionele afstandsbediening ronden het totaalpakket van deze net geen 5 kilo, handzame voorversterker keurig af.

Tube DAC

In tegenstelling tot de vorige test uit 2018 waarin collega Ruud Jonker van de Classic DAC gebruik heeft gemaakt, schalen we voor dit verhaal nog een niveau omhoog en halen de top van deze serie in de vorm van de prestigieuze Tube DAC in de luisterruimte. Hoewel de voorzijde maar amper verschilt, blijkt de Tube DAC (280 x 350 x 76 mm) van het vroegere topmodel HD DAC te zijn afgeleid. Met andere woorden staat er hier een compromisloze D/A-omzetter voor mij, die al meteen aftrapt met een indrukwekkende interne rekenkracht van maar liefst 72 bit bij 11.2 MHz en in staat om de nieuwste samplefrequenties zoals DSD 256 en 384 kHz PCM-signalen te verwerken. De Nagra ingenieurs hebben tevens van de gelegenheid gebruik gemaakt om door de ontwikkeling van het nieuwe HD DAC X top-of-the-line-project, ook de geheel nieuwe digitale interface en converter van de Tube DAC bij te werken en te upgraden. Na het digitale deel was het de beurt aan de analoge sectie, waarbij dankzij de zeer hoge kwaliteit van de data die wordt geleverd door de digitale conversiecircuits, de traditionele steile filters met hun grote fasefouten niet meer noodzakelijk bleken te zijn. Enkele van de overige kritische ontwerpelementen die eveneens van het topmodel zijn overgenomen, zijn onder meer ultra-high-performance drivers, handgewonden transformatoren en een buis aangedreven eindtrap. Doordat de voeding tot één van de belangrijkste ontwerpaspecten van ieder kwaliteitsaudioproduct behoort, heeft de Nagra Tube DAC maar liefst 25 precisie ultra-low-noise interne voedingen die de unit aandrijven onder de kap. Hierdoor bezit elk element in de schakeling zijn eigen onafhankelijke en pure voedingsbron. De Nagra Tube DAC-converter heeft twee externe voedingen nodig, één voor de digitale sectie en de andere voor de analoge, waardoor de twee secties onafhankelijk van elkaar worden geïsoleerd. Hierdoor is het voor deze DAC noodzakelijk om te worden gecombineerd met de Nagra Classic PSU voeding. De achterzijde is uiteraard totaal anders ingedeeld en bezit aan digitale ingangen: 2 x S/DIF, 1 AES/EBU, 1 Optisch, 1 Audio USB (mode 2), 1 x I2S (Nagra format). Als analoge uitgangen zijn een enkel paar single ended en nog een paar gebalanceerde aansluitingen beschikbaar. Net als bij de voorversterker, is ook deze high-end DAC voorzien van een ergonomisch gevormde kunststof afstandsbediening.

Classic PSU + VFS

Voeding is een cruciaal onderdeel van elk audio ontwerp en bepalend voor de bovengrens van de kwaliteit die een product kan leveren. In tegenstelling tot veel andere merken is Nagra als onderneming door de voor veel producten uit het verleden noodzakelijke draagbare stroomvoorziening, altijd al bewust geweest hoe groot de uitdaging is om een werkelijk stabiele omgeving te creëren. De Classic PSU (280 x 350 x 76 mm) is dus niet verwonderlijk geïnspireerd op de oorspronkelijke PL-P-batterijvoeding. Alleen is hierbij de accu vervangen door een klein arsenaal aan supercondensatoren. Supercondensatoren worden steeds populairder omdat ze de voordelen van een accu bieden zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken over het opladen of de levensduur van de batterij. Deze Nagra voeding kan daardoor behalve voor de hier besproken Classic Preamp en Tube DAC, ook worden gebruikt voor de VPS phono voorversterker, Jazz, Melody en Classic DAC. Zoals al verwacht heeft de Classic voeding ook logischerwijs het meest sobere voorkomen van alle hier besproken componenten. Zo is de voorzijde slechts voorzien van de bekende zacht en warm opgloeiende meter, die nu echter het voltage aangeeft, terwijl helemaal rechts weer de typerende aan/uit schakelaar is te vinden. Ook de achterzijde is niet meer druk bezet, waarbij vooral het drietal Lemo 12 volts voedingsaansluitingen met hun bijbehorende LED indicatie in het oog springen. Natuurlijk is wederom een euronetstekker aansluiting aanwezig, maar toch gaat mijn aandacht het volgende moment uit naar de optioneel voor ieder Classic component intrigerende Nagra aluminium onderleg plateau’s. Ja, het ziet er zeker nog fraaier uit, maar doet het ook wat want ze zijn niet bepaald goedkoop?! VFS staat voor Vibration Free System en het systeem bestaat uit twee boven elkaar geplaatste grondplaten die ontworpen om mechanische trillingen te elimineren die ruis veroorzaken in andere elementen van het systeem. Trilling absorptie wordt vaak onderschat in hifi-systemen, maar is beslist noodzakelijk wanneer je het allerbeste uit je systeem wilt halen. Vibraties kunnen daarbij extern worden opgewekt zoals bijvoorbeeld veroorzaakt door de akoestische golven van de muziek, uitgezonden door de grond (ook door nabijgelegen verkeer) of zelfs door mechanische weergave van cd of lp. De VFS oplossing maakt gebruik van een technologie die is ontwikkeld voor de ruimtevaart en bestaat uit een zeer speciaal dempingsmateriaal dat een opmerkelijke trilling demping en schokabsorptie bezit. Elke helft van de VFS gebruikt vervolgens een andere compliantie om een specifiek bereik van mechanische frequenties te absorberen. Mede daardoor bestaan de VFS plateau’s uit een twee platen constructie die altijd samen moet worden gebruikt. Vooral bij de Nagra producten waarin buizen worden toegepast is VFS sterk aanbevolen. De VFS setting wordt tenslotte gecompleteerd door de voeten aan de onderzijde te vervangen door drie spikes. Deze dienen aan de onderkant van de unit te worden geschroefd om vervolgens in de daarvoor bedoelde uitsparingen op de VFS plateau’s te worden geplaatst. Deze spikes met Delrin hars kogel aan het uiteinde, zijn vervaardigd van het materiaal Arcap, wat een volledig niet-magnetische koper-nikkel-zink non-ferro legering is. De Delrin kogel, waarvan de eigenschappen tussen die van metaal en plastic liggen, zorgt tenslotte volgens de fabrikant voor de ultieme koppeling van deze holistische aanpak.

Voorbereidingen

Het correct proberen in te schatten van klankmatige eigenschappen is al nooit een eenvoudige bezigheid en wordt zelfs nog complexer als het ook nog eens een complete set betreft. Het begint al met de vraag welk apparaat waar voor verantwoordelijk is en wat zijn invloed is binnen het totaalgeheel. Op deze vragen hoop ik in de nu volgende twee alinea’s afdoende antwoorden te kunnen geven. Om de materie van zoveel mogelijk verschillende kanten te kunnen bekijken, is allereerst van een flink aantal mooie en zeer goed presterende luidsprekers gebruik gemaakt. Hieronder de Estelon YB, Gauder DARC 60, Kudos 707, Sonus faber Olympica 2 en natuurlijk mijn referentie Master Contemporary C luidsprekers.

Extra aanwezige versterkers zijn behalve mijn Zanden 6000, afkomstig van Spectral (DMC-30 SV met DMA-300 SV), Naim (NAC-552 met NAP-250) en Goldmund (590 NextGen mk II). Kabels komen van LessLoss, AudioQuest, Essential Audio Tools, Kemp Elektroniks, Nirvana, Siltech, MIT en Crystal Cable. Terwijl qua bronnen van netwerkspelers als een Aurender W20, Grimm MU1 en Mirror Image Wizzard gebruik is gemaakt. Natuurlijk zijn er ook vergelijkende DAC’s nodig en die komen in dit grote vergelijk van dCS met zijn Bartók en Rossini, Mola Mola die de Tambaqui in de strijd gooit en natuurlijk mijn zwaar beproefde en vertrouwde North Star Design Extremo. Eveneens van dit Italiaanse merk komt ook het 192 MK 2 CD loopwerk, terwijl deze samen met het loopwerk in de dCS Rossini voor het afspelen van de fysieke digitale media zorgen. Om tenslotte ook nog de hoofdtelefoonkwaliteiten van zowel de Classic Preamp als Tube DAC adequaat aan de tand te voelen, heb ik voor deze test gebruik gemaakt van zowel een zeer fraaie Abyss AB-1266 TC als Diana Phi hoofdtelefoon. Beiden welwillend ter beschikking gesteld door Headphone Auditions Amsterdam.

Classic Preamp

Wanneer ik daadwerkelijk van start ga, is het eerste wat mij opvalt dat er veel is veranderd sinds de Jazz voorversterker. Waar dat model nog wat ‘vast’ en in sommige gevallen zelfs wat donker kon overkomen, is daar bij de neutraal, soepel en natuurlijk klinkende Classic Pre helemaal niets meer van te bespeuren. Zelfs zodanig dat deze top voorversterker het ook de substantieel hoger geprijsde concurrentie flink moeilijk kan maken. De reden waarom is eigenlijk heel eenvoudig en goed verklaarbaar. Want een voorsterker die in staat is aspecten als kracht, dynamische contrasten en expressie, zo naadloos te combineren met kleur, verfijning, rust en een zeer fraaie ruimtelijke 3D presentatie, is gewoon een hele goede. De volumeregelaar regelt daarbij mooi rustig en verfijnd in de lage 0 dB gain stand, of juist ultra dynamisch en duidelijk meer spannend en expressief als de gain 12 dB wordt opgeschroefd. Ook op de andere aanwezige eindversterkers blijkt deze zeer universeel inzetbare voorversterker zich als een vis in het water te voelen. Kortom een prachtige allrounder die veel mensen blij zal kunnen maken.

Tube DAC

Wanneer ik mijn gehoormatige aandacht opschuif naar de als twee druppels water op de voorversterker lijkende Tube DAC, verschuiven de tonale eigenschappen nog wat meer richting vloeiend, organisch en een iets sterke tonale rijkdom. Daarmee is dit echt een D/A-converter voor mensen die schoon genoeg hebben van de zo typerende kunstmatige en gehypte weergave van een behoorlijk aantal andere kostbare DAC’s. Dit is duidelijk meer ontspannen en natuurlijk zonder data het ooit saai aandoet. Toch vind ik het echt knap en behoorlijk uniek, dat daarbij tevens ook belangrijke aspecten als natuurlijkheid, neutraliteit en een zeer fraaie hoge resolutie volledig behouden blijven. Wat ik eveneens erg kan waarderen, is dat deze Tube DAC enerzijds ook goed kan laten horen wat de meerwaarde is van hogere resoluties, maar daarbij gelukkig ook het stereobeeld geloofwaardig en vooral op juiste wijze in verhouding weet te houden. Ik bedoel daarmee dat veel DAC’s zeker wanneer ze gebalanceerd zijn aangesloten, een soort van ‘Amerikaanse’ signatuur neerzetten. Hieronder versta ik een in de breedte uitgesmeerde weergave, waarbij het hoog vaak wat diffuus en glazig klinkt, het midden wat uitgedund en het middenlaag teveel nadruk heeft. Het ruimtebeeld bezit daarbij gelijktijdig minder diepte en minder hoogte afbeelding. De Nagra heeft gelukkig van al deze zaken totaal geen last en behoud daarmee het klankmatige spectrum volledig in de juiste verhoudingen. Het lukt deze kleine gigant zelfs dermate goed, dat het door mij zo gefavoriseerde ‘ontsnappen aan het hifi gevoel’, werkelijk in staat is om te ontstaan. Prachtig dus en goed te begrijpen waarom zoveel muziekliefhebbers voor een Nagra DAC willen gaan.

Classic Amp

Hoewel je zo’n keten enerzijds als één geheel moet beschouwen, ben ik natuurlijk ook niet te beroerd om eens lekker de meest vreemdsoortige combinaties te gaan maken. Vaak bereik je er niet die ultieme symbiose mee dan wanneer je voor een voor- en eindversterker van hetzelfde merk kiest. Maar het geeft mij wel de extra inzichten om te weten wat de afzonderlijke eigenschappen zijn. In geval van de Classic Amp is dat meteen een typische klasse A weergave. Dus absoluut gezien tonaal wat verzadigder, rijker en vriendelijker dan ik met de Classic Preamp en Tube DAC ervaar. Maar daardoor omzeilt het wel heel slim het typische hifi gevoel en staat de weergave continu volledig in dienst van de muziek. Waar deze stereo eindversterker dus heel goed in slaagt, is het loskoppelen van je bewustzijn om vervolgens echt goed in de muziek zelf te kunnen duiken. Dat lijkt slechts een achteloze eigenschap, maar is wat mijzelf betreft één van de sterkste eigenschappen van deze gezamenlijke Classic componenten. Doen deze spullen dan ook nog aspecten minder goed? Jazeker, hoewel dat niet de muzikale integriteit aantast. Wat deze compact gebouwde spullen absoluut wat minder doen, heeft te maken met schaalgrootte en een bepaalde overtuigingskracht. Nu is 2 x 100 Watt al geen vermogen om je huis mee te laten trillen, maar ook qua interpretatie is dit trio wat mij betreft meer bedoeld voor wat ik noem integer muziek genieten, dan constant klaar zitten voor een ‘house warming party’. Natuurlijk wil dat niet zeggen dat het niet luid genoeg kan, want dat kan het zeker wel. Maar ik vind dat dit systeem gewoon nog beter tot zijn recht komen met prachtig geregistreerde akoestische muziek, dan met beukende ritmes en snerpende gitaren. Toch is er nog een ‘geheim wapen’ wat ik tot op heden bewust nog niet heb genoemd.

Classic PSU

Want net als bij bijvoorbeeld het Engelse Naim, de topmodellen van Pass Labs en nog wel meer andere merken, biedt ook Nagra een optionele voeding aan voor in dit geval de broncomponenten. Het eerste wat het best lastig maakt, is dat je met dit kastje (280 x 350 x 76 mm) wat dezelfde afmetingen heeft als de overige broncomponenten, verder helemaal niets kunt doen. Ja, je kunt er drie apparaten op aansluiten en dan dromerig kijken naar de zacht en warm opgloeiende voltagemeter. Maar de echte pijn zit in het feit dat het apparaat bijna net zo duur is als de voorversterker. Mede om deze reden hebben sommige dealers dan ook besloten om deze optionele uitbreiding voorlopig niet te voeren. In eerste instantie begrijpelijk, totdat je hoort wat voor forse verbetering je ermee kunt bereiken! In mijn test setup zijn de Classic Preamp en Tube DAC met deze Classic PSU verbonden en meteen wordt het beeld breder, dieper en hoger, ontstaat er meer lucht en vrijheid tussen de instrumenten. Daarbij is de weergave duidelijk meer kernachtig, beter omlijnt en vooral nog vanzelfsprekender. Het is trouwens niet dat de combinatie zonder deze optie maar matig klinkt, maar op het moment dat je deze verbeteringen eenmaal zelf kunt ervaren, is er geen weg meer terug. U bent dus gewaarschuwd.

Met hoofdtelefoon

Hoewel ik bijna argeloos voorbij zou kunnen gaan aan de hoofdtelefoonaansluitingen op zowel de voorversterker als DAC, heb ik nog van een andere test een tweetal uit Amerika afkomstige Abyss hoofdtelefoons liggen die behalve een geweldige snelheid, accuratesse en natuurlijkheid door hun speciale magnetostatische membraanconstructie, ook zo ongeveer de best mogelijke laagweergave uit een hoofdtelefoon weten te persen. De grote Abyss AB-1266 TC blijkt door zijn lagere gevoeligheid goed met de Classic Preamp te gaan, terwijl de meer compacte en gevoeligere maar bijna net zo goed als zijn grote broer presterende Diana Phi, als de brandweer gaat met de Tube DAC. Beide Nagra’s leggen daarbij dezelfde tonale integriteit en natuurlijk evenwicht aan de dag, waarbij de Classic Preamp wat krachtiger maar ook ietsje grover en de Tube DAC meer filigraan en natuurlijk overkomt. Kan het nog beter? Ja, maar dan kom je wel meteen bij een dure, volledig gespecialiseerde topklasse hoofdtelefoonversterker terecht. Voor wie dat niet nodig vindt en deze Nagra’s doen het op dit vlak ook al opvallend goed, dan heb je met deze componenten wel een heel groot deel van wat je muzikale hart begeert.

Conclusie

Om dit viertal nu het predicaat ‘perfecte audioset’ op te spelden, gaat wel erg ver. Want ieder component op deze aardbol heeft nu eenmaal een eigen interpretatie en sound waar je voor kunt vallen of juist niet. Maar toch valt er ook veel voor deze fraaie uit Zwitserland afkomstige spullen te zeggen. Reden hiervoor is dat deze Classic componenten over opvallend veel ‘ideale’ genen blijken te beschikken. Het begint al met een solide bedrijfsnaam en geschiedenis – Check. Vervolgens fraaie herkenbare sterke eigen vormgeving, hele mooie constructie, niet te groot en niet te klein en een probleemloze werking – check. Om dat af te sluiten met een mooi evenwichtig totaalpakket, dat een mooi hoog oplossend vermogen en zuiverheid weet te combineren met voldoende dynamische impact en een natuurlijke neutraliteit. Een gegeven wat gelukkig precies mooi aan de kant van vloeiend muzikaal genieten blijft zitten en niet doorslaat naar kaal en inspiratieloos. Uiteindelijk is deze natuurlijk klinkende combinatie vooral een systeem wat het beste past bij echte muziekliefhebbers. Mensen die liever met de muzikale boodschap bezig zijn, dan de technische reproductie. Voeg daar tenslotte nog de bovengemiddeld uitgebreide aansluit- en instelmogelijkheden aan toe en er staan echte winnaars voor mij die bij de top in hun prijsklasse horen.

Prijzen:

Nagra Classic Pre voorversterker € 16.950,-
Nagra Tube DAC € 23.500,-
Nagra Classic Amp € 16.000,-
Nagra Classic PSU € 14.350,-
Nagra DC Power Cable 1m met Lemo connectoren € 375,-
Nagra VSF-L Vibration Free Support € 2.190.-

Symphony Audio Import, tel: +32-(0)474-525355, e-mail: info@symphonyaudioimport.com, www.symphonyaudioimport.com

Reacties (0)